حتما شما به هنگام استخدام، واژه رزومه کاری را شنیده اید و یا تا کنون نسبت به تهیه رزومه کاری برای خود اقدام کرده اید. رزومه، برگه معرفی نامه ای است که هر فرد، درباره قابلیتها و تواناییهای کاری و میزان تحصیلات و سوابق خود تهیه و به دیگران ارائه می نماید. هدف از ساخت رزومه استخدامی در مرحله اول، دعوت شما به مصاحبه کاری است. در جلسه مصاحبه است که دیگران می توانند درباره توانایی شما قضاوت نمایند. بنابراین مهمترین کاربرد رزومه، انتخاب شما از بین تعداد زیادی داوطلب برای مصاحبه استخدامی است. بنابراین بسیار مهم است که هر فردی، نهایت دقت را در ساخت رزومه خوب برای خود به کار برد. اما برای ساخت یک رزومه کاری خوب بایستی موارد زیر را رعایت نماییم.

نقش رزومه خوب در بالا بردن شانس انتخاب رزومه توسط کارفرما

1- یک رزومه کاری بایستی مختصر و مفید باشد تا شخص بررسی کننده، به راحتی بتواند آن را مطالعه نماید و ضمنا در مورد شما ایجاد کنجکاوی نماید تا به مرحله بعد، یعنی دعوت به مصاحبه کاری راه یابید. رزومه کتاب سرگذشت و زندگی نامه نیست. بنابراین بایستی در یک یا حداکثر دو صفحه خلاصه گردد.

2- در قسمت اول رزومه بایستی مشخصات فردی، آدرس، شماره همراه، آخرین مدرک تحصیلی مثلا فوق لیسانس برق و سنوات کاری ذکر شود مثلا به نمونه زیر برای استخدام مهندس برق توجه نمایید.

نام:احمد        نام خانوادگی :محمدی         تاریخ تولد :1360       آخرین مدرک تحصیلی:کارشناسی ارشد برق قدرت

سابقه کار :10 سال          آدرس :تهران خیابان…………                    تلفن تماس :0912

ذکر اطلاعات بیشتر مانند شماره ملی، نام پدر و …. بی مورد است.

3- متاسفانه قضاوت عملکرد افراد از روی عکس در کشور ما رایج است. بنابراین اگر کارفرما رزومه عکسدار از شما نخواسته بود، نیازی به قرار دادن عکس در رزومه نیست.

4- در قسمت دوم بایستی سوابق تحصیلی شما از آخرین مدرک تحصیلی به اختصار نوشته شود. اگر در زمان تحصیل، پروژه مهمی انجام داده اید و یا تالیفات یا مقالات خاصی را ارائه داده اید حتما در قسمت توضیحات درباره آن به اختصار شرح دهید.

5- در قسمت سوم، سوابق کاری شما ذکر میشود. توجه داشته باشید، برای هر آگهی شغلی، رزومه خاص آن شغل ساخته شود تا بتوان براساس نیاز کارفرما، روی قسمتهای مهم تاکید کرد. مثلا اگر در آگهی، استخدام مهندس عمران برای سرپرستی کارگاه با حداقل 5 سال سابقه ذکر شده بود، بهتراست در رزومه شما، در قسمت سوابق کاری، روی تواناییهای مدیریتی و سرپرستی تمرکز شود.

به عنوان مثال، اگر استخدام مهندس مکانیک جهت دفتر فنی بود، باید در قسمت سوابق کاری، بر روی تواناییهای شما برای محاسبه و برنامه ریزی و محاسبه احجام کار، رسیدگی به صورت وضعیت، شرایط پیمان، لایحه تاخیرات و … تاکید نمود. توجه داشته باشید که یک کارفرما، پس از درج آگهی استخدام، صدها رزومه کاری دریافت می کند که در شرایط عادی حتی 20 درصد آنها را نیز نمی تواند باز کند. بنابراین اگر شما برای مصاحبه شغلی، آگهی خاصی دعوت نشدید نا امید نشده و برای سایر مشاغل رزومه خود را ارسال کنید .

6-اگر توانایی خاصی در انجام کار دارید یا دوره های آموزشی را طی کرده اید، حتما در رزومه خود آن را ذکر کنید. ذکر نرم افزازهای کاربردی که در زمینه رشته تحصیلی و کاری خود آن را فرا گرفته اید به شما در زمینه استخدام کمک زیادی می کند.

7- به خاطر داشته باشید که تواناییهای شما در طول زمان افزایش می یابد. بنابراین حتما رزومه های خود را به روز نمایید.

8-شما می توانید با توجه به متن هر آگهی، قسمتهایی از سوابق و فعالیتهایی را که در آن مهارت دارید و با مشخصات درخواست شده کارفرما مطابقت دارد، را برجسته سازی نمایید. اما هرگز در رزومه خود، دروغ نگویید

9-بعضی از ویژگی های بارز اخلاقی خود، که فکر می کنید در روند انجام کار مفید است را ذکر کنید. مثل توانایی کار گروهی، پیگیری انجام کار و ….

فرآیند کاریابی فرآیند گاها زمان بری است پس خسته نشده و با صبر و حوصله برای اینکار اقدام نمایید و مطمئن باشید شغل مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

منبع:

مروری بر سلامت و تغذیه در کشور های آمریکای شمالی

یک رزومه حرفه‌ای شامل چه اطلاعاتی است

چگونه می توان هزینه ساخت مسکن را در ایران کاهش داد

رزومه ,کاری ,ذکر ,سوابق ,کار ,قسمت ,در قسمت ,رزومه کاری ,در رزومه ,مدرک تحصیلی ,خود را ,قسمت سوابق کاری،

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

شهید حسین نصیری بینش راهنمای رشته پزشکی دلنوشته دانلود برنامه و بازی اندروید و کامپیوتر شبکه حمل و نقل جهانی کانال های توزیع و پخش ، مدیریت فروش مویرگی، کانال های توزیع و پخش،CRM فایروال سخت افزاری Alive قالب های بلاگ بیان برنامه 1000 ساعته حرف آخر